En influencer er en person, der har specialiseret viden, autoritet eller indsigt i et specifikt felt og kan påvirke købsprocessen for deres publikum.
I sidste ende har influencers bygget et fællesskab på sociale medier, og gennem deres forhold til deres publikum påvirker de (dvs. influencers).
Vi har alle magten til at være influencer og påvirke specifik adfærd i et samfund. Du påvirker sikkert folk lige nu, som når du anbefaler et produkt til dine venner, og de køber det, eller når du praler af en restaurant, du har prøvet for nylig, og en ven prøver det ud på baggrund af det.
Hvad er fordelene ved at blive influencer
Influencers er trendsættere og har en direkte indflydelse på deres samfunds købsbeslutninger.
Nogle fordele ved at være en influencer inkluderer:
- At hjælpe mennesker og påvirke verden omkring dig
- At blive en velkendt autoritetsfigur inden for din niche
- Incitamenter såsom gratis produkter og rejser (teknisk set ikke gratis, da du skal betale skat for gaver, der overstiger en bestemt pris)
- Betalt sponsorater
- Mulig stigning i salget af produkter og tjenester, da flere mennesker vil købe fra en der er indflydelsesrig, især på sociale medier.
Hvordan tjener influencers penge?
Influencer marketing er en milliardindustri, og der er masser af influencers, der lever af deres indflydelse. Der er millionær influencers.
Her er nogle populære måder, influencere tjener penge på
- Arbejde med brands for at promovere deres produkt
- Oprettelse af digitale produkter såsom kurser og bøger til salg
- Tilbyder tjenester som coaching, webdesign, fotografering, videoredigering mv
- Sælger fysiske produkter som deres egne produkter eller private label
- Foredrag og afholdelse af arrangementer
- Promovering af varer gennem affiliate marketing
- Annonceindtægter på deres blogs og videoer
Influencers kan tjene penge på en lang række måder afhængigt af deres niche, publikum, følgere og branche.
Vælg din niche
En influencer er en velkendt, eftersøgt autoritetsfigur inden for en specifik niche, så for at blive influencer skal du have en niche.
Når du finder ud af din niche, så tænk på hvad du vil være kendt for, hvad der interesserer dig, og hvad du ofte kan tale om. Jeg anbefaler, at du indsnævrer din niche til ikke mere end 2, når du lige er startet.
Vælg din platform
Det første skridt til at blive en online influencer er at tilmelde dig præcis de samme platforme, som dit ideelle publikum bruger. Dette kan være Instagram, hvis dit perfekte publikum er 25 år, og du planlægger at tage en masse billeder af høj kvalitet.
For at sætte dig op til succes, tænk over hvad dine frynsegoder er, og hvad der er den bedste måde at få forbindelse til dit publikum på. Hvis dit ideelle publikum er fagfolk, der er interesseret i at opbygge CV, så vil LinkedIn være bedre til dig i forhold til TikTok, som har en tendens til at henvende sig til en yngre teenager demografisk og være en ekstremt afslappet social medieplatform.
Hvad er et personligt brand?
Dit personlige brand er den unikke kombination af dine erfaringer, færdigheder og personlighed. Det er din historie, særheder om dig, hvordan du opfører dig, din adfærd, din væremåde, dit udseende og din attitude.
Dit personlige brand er, hvordan du adskiller dig fra andre.
Sørg for at inkludere dine kontaktoplysninger og et link til eventuelle profiler, som de kan bekræfte, at du har en anstændig tilhængerskare. Igen, forvent ikke, at et brand arbejder sammen med dig, hvis din online tilstedeværelse ikke understøttes af bidrag fra den virkelige verden – for eksempel kræver mange brands en aktiv professionel hjemmeside eller blog, som du poster regelmæssigt på.